Notes&Insights: E-commerce Berlin Expo 2025

W lutym uczestniczyłam w E-commerce Berlin Expo 2025 – wydarzeniu, gromadzącym ekspertów i specjalistów e-commerce z całej Europy. Main topic – najnowsze trendy w e-commerce, technologii oraz innowacji. Tego typu wydarzenia to zawsze mix różnych obszarów – towarzyskich rozmów, imprez, targów, ale także mocniej merytoryki. Można zrealizować tu wiele celów 🙂 Natomiast ja uczestniczyłam w Expo po swojemu: w okularach na nosie i z laptopem z notatkami na kolanach. Starannie wyselekcjonowałam prelekcje, których chciałam wysłuchać.  Zależało mi na tym, aby pozyskać jak najwięcej perspektyw z procesów wdrażania AI w organizację i project management. Tutaj zebrałam w całość najciekawsze insighty – zapraszam do lektury. 

Michael Turk z firmy Spryker w wystąpieniu: „Innowacje to już nie opcja – to konieczność”, rozpoczął od podkreślenia, że szybkość dostosowywania się do zmian jest dziś ważniejsza niż wielkość firmy. Technologie, takie jak AI, są niezbędne do automatyzacji procesów, personalizacji rekomendacji oraz szybszego podejmowania decyzji. AI wspiera także skalowanie i elastyczność systemów, ale Turk zaznaczył, że nie jest to magiczne rozwiązanie – kluczem jest umiejętne wykorzystanie danych. „The future belongs to those who create, not follow” – zgadzam się z nim, że to motto, powinno być fundamentem każdej firmy.

Florian Schwenkert, CEO KoRO, w wystąpieniu: „Omnichannel – klucz do budowania silnej marki” podkreślił, jak ważne jest łączenie obecności online i offline w celu stworzenia spójnej marki. Omnichannel to strategia, która wymaga efektywności operacyjnej i dbałości o każdy szczegół – od zapasów po procesy marketingowe. W długoterminowej perspektywie, utrzymanie spójnej tożsamości marki i zdolność do dostosowania się do potrzeb konsumentów to klucz do sukcesu. On tez podkreślił, że dane stały się supermocą, umożliwiającą tworzenie trafnych strategii marketingowych w KoRo. 

Hartmut Koenig z Adobe, zaprezentował rozwiązania AI jako narzędzia wzrostu sprzedaży i przedstawił szybki dive-in, jak sztuczna inteligencja może wspierać wzrost sprzedaży poprzez personalizację doświadczeń zakupowych. Podkreślał, że trzy kluczowe elementy do sukcesu: ruch na stronie, współczynnik konwersji (CVR) i wartość koszyka zakupowego (AOV) – to te wskaźniki powinny wyznaczać kierunek optymalizacji. Przedstawił w jaki sposób AI pozwala na tworzenie bardziej trafionych treści oraz lepsze targetowanie i rekomendacje. Zaprezentował super ciekawe, praktyczne przykłady realizacji tych działań. 

Bardzo podobało mi się wystąpienie Raluci Bujoreanu, ex-Zalando, która w odniesieniu do AI mówiła sporo o…odwadze. Porównała innowacje do noworocznych postanowień – są ekscytujące, ale wymagają odwagi, by je wdrażać. Podkreśliła, że nie możemy bać się wyzwań związanych z nowymi technologiami i musimy być gotowi na ich adaptację. Przykład wirtualnych sklepów, jak ten stworzony przez H&M, pokazuje, że odważne decyzje w kwestii innowacji mogą przyciągnąć nowych konsumentów.

Bardzo ciekawe wystąpienie dot. AI w zarządzaniu projektami, zrealizował Farzin Saber, VP Digital Office IKEA. Przedstawił proces w jaki ich biuro zarządzania projektami, realizujące nie setki, a tysiące projektów jednocześnie (!) wdrożyło AI do codziennej pracy. Opisał jak AI pomogło och PM w przejściu od administracyjnych obowiązków, do bardziej strategicznych. 

Z całego wydarzenia wynika jedno – firmy muszą być gotowe na nieustanną ewolucję. Sztuczna inteligencja, dane i technologie to fundamenty, na których buduje się przyszłość naszej branży. Elastyczność, szybkość adaptacji i gotowość do eksperymentowania z nowymi rozwiązaniami stanowią klucz do sukcesu. Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o ładunku ludzkim, który jest kluczowy do wdrażania technologii. 


Słynne powiedzenie w ramach którego „samemu można iść szybko, ale tylko razem można zajść daleko” ma aktualnie sens jedynie wtedy, kiedy faktycznie wszyscy razem chcą ruszyć do przodu 🙂

Prev PostWspółpraca: MANDEL
Next PostNotes&Insights: Wystąpienie na E-commerce Challenge 2025